Persbericht 10 juni

Maastricht, 10 juni 2024

Doorstart festival Borrel Noten

Maastricht -Het festival Borrel Noten maakt een doorstart. Van 24 juli tot en met 18 augustus vinden gratis concerten plaats in het Faliezusterspark bij de Hiemel. Vier weken lang zijn er concerten vanaf woensdag tot en met zondag.
Op zaterdag en zondag vindt er ’s middags en ’s avonds een optreden plaats.
Daarmee komt het totaal op 28 concerten.
De stichting Roots Unlimited zorgt voor de organisatie en de programmering van het festival. Borrel Noten werd in 2020 voor het eerst georganiseerd door Cultura Mosae in opdracht van het Centrummanagement Maastricht. De bedoeling was (en is) om de “rustige” periode tussen de concerten van Andre Rieu (juni-juli) en het Preuvenemint (eind augustus) te verrijken met een serie kleine en intieme concerten
in het hart van de stad. Het Festival Borrel Noten bleek eens schot in de roos, met zo’n 4000 enthousiaste bezoekers per jaar.
Eind 2023 werd echter bekend dat Borrel Noten op zou houden te bestaan vanwege een beleidswijziging van de gemeente. Roots Unlimited is daarna aan de slag gegaan om een doorstart mogelijk te maken.

Roots Unlimited is opgericht in januari 2018 met als doel de promotie van roots- en americanamuziek in de breedste zin in Maastricht en omstreken. De stichting bestaat geheel uit vrijwilligers en heeft inmiddels tientallen concerten, festivals en familiedagen georganiseerd.

Programma – midweek (woensdag en donderdag)
Het midweek-programma richt zich ook op het verblijfstoerisme. Het programma biedt midweek-toeristen gratis entertainment op niveau in een sfeervolle Maastrichtse setting. Borrel Noten 2024 biedt vooral op deze dagen een breed scala aan internationale muziekstijlen, artiesten en ensembles: van licht klassiek, flamenco en belcanto tot gipsy jazz en Ierse/Schotse folk.

Woordvoerder Joes Minis: “Wij zijn blij dat het dankzij sponsoren en de inzet van vrijwilligers gelukt is om de concerten gratis toegankelijk te houden. We kunnen ook een mix van talentvolle nieuwe artiesten en gevestigde bands een podium bieden.
Het kleinschalige en intieme karakter past bij Roots Unlimited.” Het programma is vanaf begin juli te raadplegen via de website www.rootsunlimited.nl

Borrel Noten 2024 is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Elisabeth Strouven Fonds, de SAHOT (Samenwerkende hotels Maastricht), Kanunnik Salden het Struyscommittee , stichting Pop in Limburg, drankenhandel Koekkelkoren en D’n Hiemel.